Milieuramp in Waver Noord: Huldenberg niet ingelicht

Op 9 maart 2013, over deze onderwerpen: Milieu & Landbouw, In de pers

“Langs zijn neus weg” meldt eerste minister Elio Di Rupo dat de ministerraad van 1 maart o.a. beslist heeft een overheidsopdracht te gunnen voor de sanering van het industrieterrein Noord in Waver.  Blijkbaar was er vele jaren geleden een lek ontstaan in een NAVO pijplijn.

Op 4 maart stelt N-VA Volksvertegenwoordiger Theo Franken hierover een mondelinge vraag aan de Minister van Landsverdediging Pieter De Crem.  Deze kan niet anders dan op 5 maart kort antwoorden dat er inderdaad 10,2 miljoen Euro nodig is voor de saneringswerken en dat deze werken ongeveer 6 jaar gaan duren.

Volgens het Laatste Nieuws (7 maart) gaat het om een ondergronds oliemeer op 42 meter diepte, met een lengte van 30 meter met uitlopers over ± 2 hectare.

In de Franstalige krant Le Soir (7 maart) kunnen wij lezen dat deze verontreiniging reeds in 2005 ontdekt werd maar dat volgens Charles Michel, Burgemeester van Waver, het Waalse Gewest 8 jaar nodig gehad om uit te maken wie de kosten moet dragen.

“On a assisté à un véritable ping-pong », regrette-t-il.”

Terloops stelt dezelfde burgemeester ons nog even gerust met de melding dat het drinkwater niet aangetast is !!!

Navraag bij het Gemeentebestuur van Huldenberg leert dat Huldenberg nooit geïnformeerd werd over deze milieuramp.  Een dergelijk gebrek aan communicatie naar een naburige gemeente toe, vinden we op zijn zachtst gezegd weinig respectvol.

Wim Steeno (N-VA),

Gemeenteraadslid Huldenberg