Vlaanderen opent meldpunt voor klachten taalonkundigheid Brusselse ziekenhuizen

Op 23 juni 2011, over deze onderwerpen: In de pers

Mensen die in Brusselse ziekenhuizen of bij de dienst 100 problemen ondervinden om geholpen te worden in het Nederlands, kunnen vanaf nu terecht bij het Vlaams Meldpunt Taalklachten. Dat maakte het Vlaams agentschap Zorg en Gezondheid donderdag bekend.

Wie in Brussel problemen ondervindt om in een ziekenhuis of  bij de dienst 100 geholpen te worden in het Nederlands, kan dat vanaf nu melden aan het Vlaams Meldpunt Taalklachten. Dat maakte Ria Vandenreyt, woordvoerder van Vlaams agentschap Zorg en Gezondheid, bekend in een persbericht. Het meldpunt zorgt er dan voor dat de klacht op de beste manier afgehandeld en opgelost worden.

De Vlaamse overheid wil er met het meldpunt voor zorgen dat Vlaamse patiënten in Brussel de Nederlandstalige gezondsheidszorg krijgen waar ze recht op hebben, aldus het persbericht.

'De taalwetgeving is complex', legt Vandenreyt uit. 'In een ziekenhuis in Brussel moet je in principe in het Nederlands kunnen worden geholpen, maar de regels zijn anders voor een universitair ziekenhuis, een openbaar of een niet openbaar ziekenhuis. Dat bepaalt dan telkens ook bij welke overheid, ombudsdienst of andere instantie je kunt aankloppen. Met het meldpunt krijgt de patiënt nu één duidelijk aanspreekpunt dat hem zal verder helpen met de behandeling van zijn klacht en de verdediging van zijn recht als patiënt.'

Het meldpunt is online te bereiken via deze link . Wie geen internettoegang heeft, kan het meldpunt ook telefonisch bereiken via de gratis Vlaamse infolijn 1700.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is