Standpunt bij de motie vanuit de stad Doornik met het oog op de vrijlating van de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele

Op 2 maart 2023, over deze onderwerpen: Ontwerpbesluiten gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 2 maart 2023 wordt door de meerderheid een motie vanuit de stad Doornik ingediend met het oog op de vrijlating van de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele. We geven hierover graag de mening van N-VA Huldenberg weer vanuit de oppositie.

We hebben alle begrip voor de persoonlijke situatie van OV. Toch laten we opmerken dat het negeren van het advies van het ministerie van buitenlandse zaken, die reizen naar Iran sterk afraadde, niet kan goedgepraat worden. We verwachten van elke Vlaming en Belg dat hij zich houdt aan die adviezen. Het niet respecteren van dit advies zorgt ervoor dat we in een situatie belanden waarbij uiteindelijk een gevangenenruil op de agenda komt, waardoor OV. geruild zou worden tegen een terrorist. OV. heeft hier een verantwoordelijkheid te dragen. Verder is de Belgische regering, in het bijzonder de minister van buitenlandse zaken, zelf onduidelijk geweest in zijn boodschap en heeft hij de indruk gewekt dat er een ruil mogelijk was.

Wij steunen deze motie maar wensen dat deze opmerkingen in het verslag worden opgenomen. Wij wensen dat Olivier vrijkomt maar tegelijk wijzen we hem op zijn verantwoordelijkheid in dit verhaal.