Standpunt: Financiële steun aan consortium 12-12 voor de getroffen gebieden na de aardbeving in Turkije en Syrië.

Op 2 maart 2023, over deze onderwerpen: Ontwerpbesluiten gemeenteraad

We wensen ons medeleven uit te drukken aan alle slachtoffers met hun persoonlijk en familiaal leed. Wat die mensen is overkomen raakt ons diep. We hebben wel enkele vragen bij deze financiële steun van €2500:

Moeten wij een regime steunen dat een belangrijke verantwoordelijkheid draagt in deze ramp?

Het is aangetoond dat het regime met bouwondernemingen heeft gewerkt die geen rekening hebben gehouden met de gerapporteerde voorspellingen en de nodige aanbevolen voorzorgsmaatregelen niet heeft gevolgd. We hebben het hier over noodplannen, evacuatiezones, opslaan van drinkwater en voedselpakketten, enz.
Nog erger wordt het als je weet dat ook de strengere bouwregels sinds 8/1999 niet werden nageleefd. In Erzin met een burgemeester van oppositie CHP, ziet men hoe het wel kan. Dit stadje ligt in het rampgebied en hier is geen enkel slachtoffer gevallen. Geen enkel gebouw ingestort. Maar deze burgemeester heeft hard opgetreden tegen de corrupte bouwpromotoren. Hier vind je geen piepschuim en afval in de bakstenen. Hier vind je geen ongewapend metselwerk. Hij liet geen rijhuizen bouwen en het hoogste gebouw telt 6 verdiepingen;
Alsof dit nog niet erg genoeg is, is het aangetoond dat de opgezette noodfondsen (via aardbevingsbelasting) voor andere doelen werden gebruikt.
We zien ook dat de hulp in Turkije vooral gaat naar regio’s met eigen AKP-kiespubliek.

Om deze redenen kunnen wij niet instemmen met dit voorstel.

En dan nog een laatste vraag: Welke steun hebben we gegeven vanuit de gemeente Huldenberg aan de slachtoffers van de overstroming in Pepinster?